Väga-väga kallis ja imeline koolitus

393px-pulitzerHei, sina, kes sa ei suuda oma valdkonda maakeeli ja arusaadavalt teistele selgitada, tekitades paksu verd nii endas kui teistes! Olgu tegemist brändimise, disaini või mõne muu uueaja märksõnaga – sina pole süüdi! Süüdi on kaasaegse Eesti elukorraldus, kus pole toatüdrukuid! Joseph Pulitzer ju õpetas, et “ära kirjuta kunagi seda, mida ei suuda mõista sinu toatüdruk” – nii kirjutatakse ja räägitaksegi täitsa mõistetamatult!

Õnneks on olemas minu väga-väga kallis ja imeline nädalane koolitus, mille sisu on alljärgnev.

1. päev. Igaüks läheb külla oma vanematele või vanavanematele. Veel paremini sobib võhivõõras vanainimene, mida üksikum, seda parem. Valikul mängib olulist rolli vanainimese vähene või suisa olematu võõrkeeleoskus ja vanus vähemalt üle 80 eluaasta. Arvutit ei tohi kaasa võtta, nuppudega mobiiltelefoni võib.

Koolituspäeva sisu seisneb vanainimesega suhtlemises. Väga hästi aitab kaasa nende mälestuste kuulamine ja muredesse süvenemine. Esimesel koolituspäeval brändist rääkida ei tohi. Seda reeglit võib olla raske järgida, sest kangesti tahaks kellegi omasugusega mõtteid vahetada, kuid esimesel päeval peadki mõtlema vanainimese peale. Tema tahaks ka rääkida ja tal on põnevaid mõtteid, kui neid päriselt kuulata. Võta vastu kogu toit, mida sulle pakutakse.

Päeva lõpus peab iga koolitusel osaleja mõtlema, mis kasu sellisest vanainimesest üldse on. Näiteks mõtle, kuidas sa siia sattusid. Mõtlema peab täiesti üksi, keegi ei tohi aidata.

2. päev. Nüüd räägi vanainimesele, kuidas sa tahaksid muuta Eestit ja kogu maailma. Kasutada ei tohi ühtegi võõrsõna. Kui sa ei tea, millised on võõrsõnad, võid „Võõrsõnade leksikoni“ kaasa võtta. Bränding on ka võõrsõna, ehkki seda trükitud leksikonis pole. Eriti keeruline on vältida sõnu nagu visioon, strateegia, kontseptsioon, formaat ja platvorm, aga vanainimene julgustab sind otsima uusi lahendusi.

Ole aus! Kui sa ei taha maailma ega Eestit muuta, siis mine koju, sinu jaoks on koolitus lõppenud. Väga-väga kallist koolitusraha ei tagastata.

Kui siiski tahad muuta, siis kuula, kuidas vanainimene sind toetab. Või siis räägib, kuidas on sinusuguseid ennegi näinud. Seda vestlust võid jätkata terve päeva. Õhtuks old-people-crossing-the-road-md on vanainimesel aeg lõpuks teada saada, mis on bränd. Nüüd sa ju oskad seletada, eks! Enne magama ei saa.

3. päev. Jäta vanainimesega südamlikult hüvasti. Kui sa ei kavatse enam kunagi tagasi minna, siis on sinu jaoks koolitus lõppenud. Väga-väga kallist koolitusraha ei tagastata.

Kui inimlik suhtlus endast kogenumaga jättis mingi jälje, oled koolituse esimese osa läbinud. Oled avastanud endas inimliku oskuse kaasa tunda ja kaasa elada inimesele, kes on üks neist, kellele brändi ehitada.

Koolituse üks paratamatuid kõrvalmõjusid on suhtluspartneri parem mõistmine, mis tuleneb äsjaomandatud inimlikest oskustest. See on umbes sama asi nagu empaatia, millest oled kindlasti kuulnud mõnes reklaamikampaanias, millega kogutakse raha nii lähematele kui kaugematele abivajajatele. Vanainimene ei vajagi abi, nii ta sulle ütleb. Aga koolituse selles etapis sa juba taipad, et päris nii see pole. Sa oled loonud ju teise inimesega suhte ja oleks südametu tema maailmast jäädavalt lahkuda. See mõjuks halvasti ka brändile.

4. päev. Nüüd mine mõnda tootmisüksusse, tehasesse, farmi või kombinaati, eelistatavalt maapiirkonnas. Sobivad ka suurehitused või teeehitusobjektid. Astu sisse ja hakka neile kohe brändist rääkima. Kui saad peksa, on koolitus sinu jaoks lõppenud. Väga-väga kallist koolitusraha ei tagastata.

Kui sa peksa ei saa, oled edasijõudnud ja koolituse esimesest osast on olnud kasu. Tehases pead sa kõigile selgitama, miks sa Eestit muuta tahad ja arvestama, et sind peetakse napakaks. Kui sind napakaks ei peeta, oled läbinud järgmise koolitusetapi. Kui peetakse, võid siiski koolitusel edasi viibida – oled ju niigi kaugele jõudnud.

Pärast tööpäeva lähed kaasa mõne pereinimesega ja sööd nendega koos õhtust. Suhtled nii vanemate kui lastega nutiseadmeid kasutamata, ennekõike kuulad, mida nemad räägivad. Sobib ükskõik milline perekonnavorm, ei pea olema isa-ema-laps(ed).

lapsÕhtusöögilauas püüa vältida väljendeid nagu mõttetu elukutse, maakad, pööbel, prole või mõnda muud vestluspartneri erinevat elukogemust rõhutavat seika. Üldse püüa laua taga istudes kasutada väljendit “meie”, istute ju ühe laua taga. Vastastikune austus aitab suhtlusele üllatavalt palju kaasa ja on võimalus, et saad veelgi targemaks. Lapse olemasolu peres on sinu ülesande seisukohast siiski hädavajalik, sest neile pöörad eritähelepanu ja selgitad, mida bränd tähendab. Üle 10 aastane laps ei kvalifitseeru, pead leidma mõne nelja kuni kümne aastase. Kui ei leia, mine järgmisse perekonda ja korda harjutust.

5. päev. Varahommikul suundu turule, näiteks kalaturule. Püüa leida mõni eesti keelt mittevaldav venelane, ja räägi talle, kuidas sa aitad tal tulevikus rohkem kala müüa. Inglise keelt selle ülesande puhul kasutada ei tohi, mis siis, et sa vene keelt ei oska. Püüa siiski hakkama saada. Kui müüja mõistab ja heaks kiidab plaani, mis sa tema kalaga teha tahad, oled eesmärgile väga lähedal.

Nüüd omad piisavat kvalifikatsiooni, et suunduda mõne üldhariduskooli õpetajate tuppa. Tohid kasutada võõrsõnu. Ülesanne on püüda pooleks minutiks õpetaja tähelepanu tundide vaheajal, et selgitada oma soovi Eestit maailmas tutvustada. Kui aega jääb, siis räägi ka brändist. Kui ta sind lõpuni kuulab, oled temalt midagi õppinud. Kui ei, siis pead rohkem pingutama. Koolitust ei tohi enam pooleli jätta, sest oled saavutamas kvalifikatsiooni, millest paljud vaid unistavad.

6. päev. Nüüd mine sõprade või endiste klassikaaslaste juurde ja hakka ilma sissejuhatuseta brändingust rääkima. Võid kasutada nutiseadmeid, ilma selleta võid imeliku mulje jätta, kuid koolituse selles etapis oleks see lubamatu. Kui vanad sõbrad sind sõbralikult välja ei naera, siis võid ette võtta kõik pealinna kontorid. Arvesse lähevad ka kontorid mujal Eestis, v.a ehitussoojakud, seal sa juba olid. Vältima peab turundusosakondi, sest praeguses etapis võib see vähendada koolituse mõju. Meditsiinitöötajad jäta rahule, neil on ilma sinutagi pingeid küllalt. Ülikooli ära samuti mine, sest seal läheks sul liiga kaua aega küsimustele vastamiseks. Nii tugev sa veel pole.

beach7. päev. Sõida soojale maale. Välismaa rannas on kerge leida mõnda välismaalast, kellele selgitada Eesti brändi. Oled sattunud õige inimese peale, kui tema esimene küsimus on, “mis on Eesti?” Minutiga pead ära rääkima, mis, kus ja milline on Eesti nii brändita kui brändiga. Võimas – oled jõudnud tõesti kaugele! Nüüd jäta välismaalane imestusest ja imetlusest lahtise suuga päikest neelama. Ise sõida koju tagasi ja maga ennast välja.

Esimene boonus!! Nädalaga oled leidnud endas üllatavaid võimeid, omandanud kõik toatüdrukule vajalikud teadmised ja suudad kõike selgitada nii oma- kui teistsugustele. Teine boonus!!! Teistsugustele pole enam vaja, sest neile sa juba seletasid. Omasugustele pole ka vaja, nad teavad niigi. Oled tutvunud väga paljude brändiehitajatega! Jah, tõesti, on ka kolmas boonus!!!! Kui tegid kõik sõidud ühistranspordiga, saad koolituse maksumusest tagasi tervelt 0,01%! NB! Boonus – koolitus sobib ka ajakirjanikele, kes leiavad nii palju aega. Seega sobib paraku vaid töötutele ajakirjanikele.

Ja seegi pole veel kõik!!!! Kui koolituse sisust jäi pihku vaid inimeste räige kastikestesse paigutamine, siis ära koolitusele üldse tule – oled lootusetu ning võitnud võimaluse saata ainult väga-väga palju raha!

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s