Eesmärk ja vahend

business-3462518_1920Arvamusfestivali pealaval arutati sadade silmapaaride all võltsuudiste teemadel, kuid kõrvu jäi kriipima üks justkui iseenesest mõistetav kõrvallause, millega kõik paistsid nõustuvat.

„Ajakirjandus väljaanded on eelkõige äriühingud ja kui te nüüd küsite ükskõik millise äriühingu juhilt, mis on tema ettevõtte eesmärk, siis nad vastavad kasvõi kell kolm öösel unise peaga, et see on kasumi teenimine,“ arutles Markus Järvi.

Marju Himma sõnul taotlevad küll kõik väljaanded kasumit, kuid nende püüdlusi piiravad siiski ajakirjandusväljaannetele kehtestatud professionaalsed piirangud. „Kui toome paralleeli eraettevõtlusest, siis näiteks perearstikeskused on ka ju eraettevõtted. Keegi meist ju ei arva, et nad kasumi nimel annavad ravikvaliteedis alla. Sama on ka ajakirjandusega“.

Kokkuvõtlikult: iga äriühingu ainus eesmärk on kasum, aga paraku erinevad piirangud ja ametieetika kõike kah ei luba.

Mikroettevõtjana olen nõus, et omanik soovib teenida kasumit. Kui äriühing on loodud vaid kasumi teenimise eesmärgil, siis müts maha Hans H. Luige ja Margus Linnamäe ees, kui nad suudavad oma häid ajakirjanikke igal hommikul tööle meelitada mõttega, kuidas omanikele rohkem kasumit teenida. Või leida lugejaid, kes nende rikastumissoovi kinni maksaks.

Iga äriühing peaks pakkuma oma kliendile väärtust või lahendama mingit kliendi probleemi. Ajakirjandusväljaande eesmärk saab olla ajakirjanduslik, uudisväärtusel põhinev. Arusaadavalt pakuvad mõlemad meediakontsernid vähemal või rohkemal määral meelelahtust ja kollast ollust, mida nad hellitavalt meediatoodeteks nimetavad. See toob rohkem raha.

Sõnad on olulised

Kas kellelgi ei teki aga küsimust, miks põrgu päralt jändavad mõlemad äriühingud millegi nii tüütu ja vähekasumlikuga nagu uudisväärtusel tuginev tõsine ajakirjandus? Vandenõuteoreetik teaks kindlalt, et ettevõtete omanikud teevad seda puhtalt Sorose agenda läbisurumiseks, enda ja enda kaasosalistest poliitikute kuritegude varjamiseks ning on illuminaatide käepikendused. Hirmutavad võimalused sõltuvad arvaja fantaasiast.

Kas võib siiski olla, et meie erakapitalil põhinevate meediamajade eesmärk sisaldab endas ka väljendeid nagu eneseteostus, tõe otsimine, vaba sõna vahendamine, arvamuste paljusus, ühiskonna harimine ning palju muud veidi naiivselt ja paatoslikult kõlavat? Kas kasum on eesmärk, vahend või hoopis kõrvalsaadus? Või on kasumit vaja ettevõtjal selleks, et veel midagi ette võtta?

Sõnad kujundavad meie maailma. Kui me näeme igas ettevõtjas vaid kasumiahnust ja igas äriühingus rahamasinat, siis võib ettevõtluse arendamine jäädagi vaid ilusa jutu tasemele. Nimelt kahtlustan kõigi äriühingute omanikke, et nende motiivid on palju keerulisemalt kui „palju pappi ja ruttu.“

Kas võltsuudis päästab ajakirjanduse? Arvamusfestivalil arutasid võltsuudiste ja kallutamata ajakirjanduse teemadel ERR Novaator vastutav toimetaja Marju Himma, ajalehe Keskus väljaandja Marek Reinaas ja alternatiivväljaande „Objektiiv“ autor Markus Järvi. Vestlust juhtis ERR toimetaja Liisu Lass.

2 kommentaari “Eesmärk ja vahend

  1. “…leida lugejaid, kes nende rikastumissoovi kinni maksaks.” – lugejate poolt makstavad summad on ajakirjandusväljaannete tulude hulgas suhteliselt tühised. Peamine tulu tekib reklaami (-pinna või -aja) müügist, mille eest muidugi saab seda kõrgemat hinda küsida, mida rohkem on lugejaid (vaatajaid, kuulajaid). Nii et jutt muidu õige, ainult väike lisanüanss juurde. 🙂

    Liked by 1 person

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s